Моят Кулинар Вход | Регистрация
Ключови думи
Тип ястие
Вид меню
15
30
60

Битката на семките: Лен vs Чиа

по статията работи: | 12 юни 2013 Прочитания: 1811 4
Вижте коя семка печели титлата в този двубой
Битката на семките: Лен vs Чиа
Източник: Wikimedia Commons

Знаете, че лененото семе и чиа са добри за здравето, но все пак коя от двете семки е по-добра от другата?

 

Начинът на приготвяне например и при двата вида е сходен. Тъй като семките и на двете култури са с твърди обвивки, е препоръчително да се смилат преди да влязат в употреба.

 

Можете да ги добавите към тестото за хляб, да сложите лъжица-две към киселото мляко, да забъркате шейк с тях или просто да приемате по лъжица масло, извлечено от тях. Маслото от двете култури гранясва бързо, затова е хубаво да го консумирате до няколко дни след смилане.

 

Идеални са за спортуващи и активни хора.

 

Нека ги поставим на кантара...

 

Лен

 

Датира от поне 3000 г. пр.н.е. с произход в Близкия изток и Индия;

 

Богати са на Омега-3 мастни киселини, 50-60% от които е алфа-линоленова киселина (ALA);

 

Противовъзпалително действие (отново благодарение на Омега-3 мастни киселини);

 

Голям източник на разтворими и неразтворими фибри;

 

Силен антиоксидант, предпазва сърдечно-съдовата система;

 

Помага за намаляване на нивата на холестерола;

 

Регулира сърдечния пулс (отново Омега 3);

 

Източник на лигнани, около 800 пъти повече от другите растителни храни;

 

Предпазва от натрупване на плака в сърдечно-съдовата система и атеросклероза (благодарение на лигнаните);

 

Естествена липса на глутен.

 

Чиа

 

Датира от около 2000 г. пр.н.е. с произход Централна и Южна Америка;

 

Използван от древните маите, инките и ацтеките за придобиване на енергия и като лечебно средство;

 

Зареден с антиоксиданти;

 

Подпомага сърдечно-съдовата система и предотвратява сърдечно-съдови заболявания;

 

Има изобилие от Омега-3 есенциални мастни киселини, около 60% от липидния профил е ALA;

 

Противовъзпалително действие (отново благодарение на Омега-3 мастни киселини);

 

Прави чудеса за нивата на холестерола;

 

Богато съдържание на калций, фосфор, магнезий и манган;

 

Съдържа минерали, желязо, йод, мед, цинк, които, наред с другите полезни действия, повишават имунитета и регулират обмяната на веществата;

 

Богата на витамини A, B, E и D;

 

Високо съдържание на протеин;

 

Голям източник на разтворими фибри;

 

Регулатор на захарта в кръвта (полезен за диабетици);

 

Естествена липса на глутен.

 

Както се вижда, семената от чиа съдържат доста повече полезни вещества. Това не означава непременно да замените лененото семе от диетата си. Просто в тази битка по полезност чиа излиза с едни семки напред.

 

А сега ви съветваме да отскочите до Sportuvai.bg, където ви очакват още много други полезни статии на подобна тематика. Като тази за 5-те шокиращи факта за храната.

Коментари(4)
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
изпрати
WebKBD
Подреди по: Най-нови | Най-стари
4
ана
12.06.2013 | 17:58
Чия не съм опитвала.
3
Denica Mileva
12.06.2013 | 11:46
полезна информация
2
Kremena Peteva
12.06.2013 | 11:38
Отговор на коментар #1 от Svetlozara:
явно , аз не бях наясно
1
Svetlozara
12.06.2013 | 11:03
че то война ли е имало между Лененото семе и чиата? :)
Предложи рецепта
Регистрирай се и предложи рецепта, запази
любимите си рецепти и коментирай в сайта!
  • Крем от мандарини
    30 мин.
  • Нещо като "пица" от кайма
    30 мин.
  • Ориз с кориандър и лайм
    15 мин.
Виж бърза и вкусна идея за трапезата.
Всеки ден в 16.00 ч. - ново предложение!
Резултати | Архив
Анкета
Какво мислите за биохраните? 1
Бъди верен на себе си, не само защото това е част от пътя към щастието, а и защото е единственият начин да имаш живот, който си...
  • Най-вкусната спаначена пита!
  • Леле, какво му мислим на това руло
  • Най-вкусните чушки бюрек!
  • Две разкошни кексчета в чашки
  • Вкусен джолан с колбас и зеле
Наденица на тиган!- Нямаме.- Свински шишчета!- Нямаме.- Тогава... Тогава агнешко печено!- Нямаме.- Нямате, нямате! И на това, ако смея...