Създаването на едно вино е изключително сложен процес. От избирането на перфектните условия за отглеждане на гроздето, или т.нар. тероар, до последния детайл в етикета на готовия продукт.
Не е нужно да искаме мнението на рекламен специалист, за да заключим, че колкото и изключителен да е един продукт, добрата реклама е тази, която довършва цялата верига. Рекламната традиция при вината, особено в България, няма силни позиции, или поне не толкова, колкото на нас ни се иска.
Защото има български вина, които заслужават световно признание. Това стана ясно и на Балканския винен фестивал, който наскоро се проведе в София. Същото може да се твърди и за повечето реклами в световен мащаб, сравнявайки ги с тези на водка, например.
Въпреки че има някои наистина гениални рекламни решения, които опровергават тези твърдения.
Япония не се слави като винен производител, но за сметка на това е един от най-сериозните вносители най-вече на френски вина.
Знаете ли на какво се дължи това? Чували сте за японския стил в комиксите – манга, нали? "Капките на Господ" е името на мангата, която се оказва най-добрият рекламен трик. С негова помощ продажбите на вино в Япония скачат неимоверно. Мангата става хит и във Франция.
Защо? Защото вината, които се споменават в комикса са напълно автентични френски вина. Накратко историята: баща оставя в наследство на сина си списък с вина, които трябва да опита, но не само да отпие, а да преживее цялата магия на виното и усещането, което носи качественото вино.
Комиксът става такъв хит, че находчиви телевизионери правят сериал по него. И резултатът е ясен – всички искат да опитат от прословутите вина.
Другият рекламен трик, който има особен ефект, е продуктовото позициониране.
Но не появяването на логото на даден продукт в ъгъла на екрана, както напоследък правят у нас, което само дразни потребителите. Най-добрата световна практика се приписва на пенливото вино "Bollinger”, а именно любимото вино на най-известния агент в света - Джеймс Бонд.
Без да е натрапчива рекламата, по много креативен начин намира място в сюжета на филма. А вие знаете, че Бонд не изневерява на пословичния си стил. Той пие само едно определено вино. Това не просто е шампанско, това е "Шампанското на Джеймс Бонд".
Проф. Кафтанджиев, експерт по реклама, пък определя като "прецедент и връх в маркетинговата комуникация" една реклама на виното "Casillero del Diablo".
Сюжетът на рекламата представлява трейлър на филм, разказващ винената легенда: "Мистериозно започнали да изчезват бутилки от най-доброто вино в света. За да предпази богатството си, производителят разкрива пазената тайна за дявола, който живее в бутилката, пазач на виненото съкровище.
Крадец дръзва да направи опит да отмъкне една бутилка и това събужда заспалия гняв на дявола." Такъв филм не съществува, не го търсете. Вижте най-добрата реклама на вино в клипчето по-надолу.
Всички комуникативни апели, чрез които разпознаваме дяволското във рекламата на вино, са налице – затъмнена светлина, тлеещи пламъци и разбира се букви, оцветени в черно и червено.
Трикове, действащи на подсъзнателно ниво, но ясно извикващи дяволската асоциация в съзнанието на потребителя. Вината заслужават добрите реклами.
Припомнете си най-елегантното шампанско в света.