Моят Кулинар Вход | Регистрация
Ключови думи
Тип ястие
Вид меню
15
30
60

Родни ресторантьори, не правете така!

по статията работи: | 18 октомври 2013 Прочитания: 2817 6
Полезни заръки към собствениците на заведения в България
Родни ресторантьори, не правете така!
Източник: Thinkstock / Guliver

Повечето родни заведения могат да се оприличат като "прилични", но... нищо повече.

 

Ако интериорът е на ниво и не го е прихванала някаква постсоц мания по пластмасата, имитираща дърво и/или метал, то обслужването е просто кошмарно.

 

Наскоро ми се случи сервитьорка в ресторант да ме премести от масата, просто защото искала да излезе в почивка, а не й позволявали да си почива, когато в "нейната територия" имало клиенти...

 

Не че не мога да проявя разбиране към нечия умора, но цялото поведение на въпросното момиче можеше да се характеризира само с три думи – липса на възпитание. (Всъщност тази история не приключи с еднократното преместване на възмутеното ми тяло от една маса на друга, но няма да навлизам в подробности).

 

Та, заради увеличаващия се брой подобни случки и постепенната ми загуба на доверие в родното ресторантьорство, реших, че е време да изготвя (нещо като) списък с цел подобрение на неговия имидж.

 

Комплименти към гостите

 

Няма да бъде лошо собствениците на такъв бизнес да осъзнаят факта, че ако посрещнат гостите си (точно така, не клиенти, а гости) с кана вода на масата, не биха изгубили много. Точно обратното! Винаги са ме впечатлявали такива малки жестове, които оставят дълбок отпечатък в паметта ми. След като поръчката е приета и е ясно, че хората ще похапват, поднасянето на малки питки (или нещо подобно) към основното, които да не са включени в цената, биха насърчили оставянето на бакшиш. И биха превърнали цялото "гостуване" в уютно преживяване.

 

За да обобщя, "спестовността" на собствениците в тази насока е повече от насмешлива. Така не се пести от пари, а от добри впечатления и лоялни клиенти.

 

Менютата

 

Забелязали ли сте, как в повечето заведения нямат достатъчно менюта и понякога на група от 5-6 човека оставят само 1-2? По-забавното е, когато сервитьорката се върне нетърпеливо след 60 секунди в очакване на поръчката...

 

Да, със сигурност подвързаните с кожа менюта, дебели колкото книга, не излизат евтино. Ето защо, вместо книги, собствениците могат да се "модернизират" и да съберат менюто върху един голям, елегантен лист. Така, ако кухнята е сезонна, цялата процедура по "ъпгрейдването" на кулинарния репертоар става лесно като детска песен.

 

Тук ще добавя, че не е лошо ВСЯКА маса да си има оливерник, който периодично да се измива.

 

Хигиената

 

Има ли нужда да споменавам, че масите трябва да бъдат почистени веднага след тяхното напускане? Адски неприятно е да си непушач, а пепелникът пред теб да пълен с фасове. Адски неприятно е да се храниш върху покривка, за която се съмняваш дали някога въобще е минавала през пералня. Адски неприятно е да научиш какво са си поръчали хората преди теб по остатъците върху масата. Адски неприятно е да влезеш в тоалетна, която цял ден не е почиствана и липсват тоалетна хартия и салфетки.

 

Храната

 

Веднага си проличава, когато цените не отговаряват на качеството на поднесената храна. За да са вкусни ястията, трябва да се използват качествени продукти. Т.е. за ресторанта си пазарувайте така, сякаш пазарувате за самите себе си!

 

Музиката

 

Ресторантьорите така и не се научиха, че да пуснеш радио в заведение е проява на лош вкус. Наскоро вечерях в ресторант в центъра на София, в който бяха пуснали приятна лаундж компилация. Ами, страхотно впечатление ми направи! За сравнение, заведението, в което понякога обядвам, винаги мирише точно на манджа и винаги звучи Радио 1. Комично е да ти мирише на кюфтета и да звучи Вагнер, не мислите ли?

 

Персоналът

 

Много ми е любопитно по какви критерии преобладаващия брой заведения си избира обслужващия персонал. Не осъзнават ли собствениците, че хората, които работят за тях, се превръщат в лица на заведението?

 

Усмивката на лицето е повече от задължителна, но на фона на споменатата в началото липса на елементарно възпитание, става маловажна... Случвало ми се е да седна в изискан ресторант с лъскави тоалетни и хубава музика, и всичко да бъде прекрасно, докато не науча, че сервитьорката точно днес е в ПМС!

 

Личните проблеми нямат място в публичното заведение за хранене.

 

В тази връзка, искам да предложа нещо – ако не избирате персонал, който вече да е преминал професионално обучение, нека избраните от вас кандидати да преминат курс при вас самите.

 

Приличните и чисти униформи с бадж също не са за пренебрегване.

 

Накрая искам да поздравя всички собственици на заведения, които са покрили тези минимални изисквания, или поне работят в посока за тяхното осъществяване.

Коментари(6)
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
изпрати
WebKBD
Подреди по: Най-нови | Най-стари
6
Нели Игнатова
18.10.2013 | 18:16
Не съм собственик на заведение, но зная, че намирането на добър пекип не е лесно. Сервитьорите са май най-често сменящия се персонал. Това е една от причините да правят компромиси собствениците. Не професионално е в която и да е професия настроенията ти, проблемите ти да са изложени на показ. На мен също не ми е приятно, когато сервитьор/ка ми говорят фамилиарно на ти или ме оставят да чакам. За арогантно или невъзпитано отношение няма защо да говорим, но го има елемента на възпитание. По повод водата, винаги ме е изумявало как ресторантьор е решил да се замогне, продавайки скъпо и прескъпо вода. Тези малки бутилчици по 250 или колкото там мл са.... това е пълен абсурд. Да, лятото е време, когато се консумира повече вода и за 1 час на човек му се налага да изпие няколко такива, а цената им е висока, защото са в стъклена бутилка или те си знаят защо. Ако няма вода от заведението, предпочитам поне заведение, в което мога да ис купя 1,5 мл вода, но не на стойност 4,50 лв., както скоро ми се случи в едно кафене. Обслужването, храната, атмосферата, трябва да те подтикват да имаш желание да дадеш пари, а не да е под формата на изнудване.
5
кати
18.10.2013 | 16:48
Да няма достатъчно менюта е много тъпо.
4
Silviq Milenova
18.10.2013 | 15:36
дано шефовете я прочетат!
3
Наистина са полезни заръките.
2
Desislava Stoyanova
18.10.2013 | 15:22
добри съвети,мен много ме дразни като отида някъде и сервитьорката се държи така,сякаш съм й длъжна с нещо ужасни са !
1
Надя
18.10.2013 | 14:40
ПОлезни съвети са това.
Предложи рецепта
Регистрирай се и предложи рецепта, запази
любимите си рецепти и коментирай в сайта!
  • Крем от мандарини
    30 мин.
  • Нещо като "пица" от кайма
    30 мин.
  • Ориз с кориандър и лайм
    15 мин.
Виж бърза и вкусна идея за трапезата.
Всеки ден в 16.00 ч. - ново предложение!
Резултати | Архив
Анкета
Какво мислите за биохраните? 1
"Обичам живота. Била съм и безумно, безнадеждно нещастна, разкъсвана от мъка, но през цялото време не съм спирала да вярвам, че просто...
  • Домашна торта, която няма как да не ви хареса!
  • Две разкошни кексчета в чашки
  • Еха, чудна идея за закуска
  • Вкусен джолан с колбас и зеле
  • Най-вкусната спаначена пита!
Програмист отваря хладилника, вади пакетче масло и чете - "Масло 72%". Връща го веднага и казва:- Скоро ще е готово!